Kompletan vodič za organizaciju vremena
U ovo ludo doba korone i svega ostalog, kada se trči, juri, žuri da se sve postigne jer nemaš pojma šta ti donosi sutra – organizacija vremena je veština zlata vredna! Upravljati vremenom je zanat koji se uči i neguje kao i svaki drugi i dobra vest je da ti za taj zanat ne treba Bog zna kakav talenat.
Ponekad je balansiranje između stvari koje MORAŠ da uradiš i stvari koje ŽELIŠ da uradiš pravi izazov. Nije ni čudo što onda ponedaljak nikad da prođe, a vikend proleti dok si reko keks i uvek ti fali onaj jedan dan između subote i nedelje da se malo odmoriš i da stigneš sve što odavno planiraš. E pa kao i uvek Uradi-zaradi ti čita misli i prenosi ti super načine da “nađeš dan” između subote i nedelje. 😉
📌 Ustani rano
Najbolji način da produžiš dan i da stigneš više stvari da odradiš jeste da stvoriš naviku ranog ustajanja. Takođe, jutro je najproduktivniji deo dana, kada smo svi najviše fokusirani, odmorni tako da gledaj da “teške” stvari ostaviš za jutro.
📌 Odredi prioritete i poštuj ih
Ovo je jako, ali jako važno za organizaciju vremena! Moraš znati šta ti je stvarno bitno uraditi tokom dana, gde ići, na šta uložiti energiju, a ostale stvari neka čekaju. U suprotnom ćeš biti iscrpljen, rastrzan i opet nećeš ništa stići.
📌 Koristi kalendar/planer
Planer je moćan alat ako se pravilno koristi. Ovde je ključno koristiti ga i često se pozivati na njega. Tvoj kalendar treba da sadrži sve tvoje sastanke, mesta na koja treba otići, ali se takođe može koristiti za pisanje liste obaveza. Zapisivanje svega u planer će te naučiti šta sve možeš postići za jedan dan i šta ćeš možda morati odložiti za neki drugi dan i tako ćeš naučiti vrednu lekciju iz upravljanja vremenom.
📌 Nauči da kažeš NE
Ponekad moraš da kažeš NE nekim stvarima da bi napravio mesta za stvari koje su ti važnije u ovoj sezoni života. Zbog toga je korisno tačno znati šta su ti PRIORITETI, pa možeš reći ne kada je to potrebno. To što je sada nešto „ne“ ne znači da kasnije ne može biti „da“, samo u ovom trenutku treba da se fokusiraš na važnije stvari.
📌 Prestani da odugovlačiš
Efekti odugovlačenja štetniji su nego što mislimo. Čak i najmanji problemi koji nastanu odugovlačenjem mogu prouzrokovati niz većih problema. Posledice sopstvenog odugovlačenja se prelivaju u sva područja života, utičući i na one oko tebe.
📌 Koristi podsetnike
Znaš ono pametan piše, budala pamti? E pa ako još uvek nisi počeo da pišeš šta ti to govori? Ako znaš da imaš zadatak koji moraš obaviti određenog datuma, podesi podsetnik na telefonu. Primanje određenog upozorenja pomaže u sprečavanju pada stvari kroz pukotine. I ako ti u podsetniku stoji obaveza osim što je nećeš zabpraviti, znaćeš da ti tog dana deo vremena odlazi na nju i imaćeš bolju predstavu o svom vremenu.
📌 Ograniči vreme na društvenim mrežama
Društvene mreže su jedne od najvećih ubica vremena. Iako si siguran da ti “samo prelistaš početnu stranicu” , samo odgovoriš na par poruka ili samo “brzinski vidiš šta ima novo” društvene mreže oduzimaju mnogooo dragocenog vremena. Pogledaj opciju aktivnost i uverićeš se i sam u to. Ono što možeš da uradiš jeste da na svim društvenim mrežama ograničiš vreme koje želiš da provedeš, postoji opcija ograničavanja vremena i na instagramu i na facebooku tako da ćeš dobiti obaveštenje kada prekoračiš. Ili jednostavno to učini snagom volje. 😉
📌 Planiraj unapred
Planiraj, planiraj, planiraj! Ovo je bitno ako želiš da ti upravljaš vremenom, a ne vreme tobom. Nemoj da završavaš sve u hodu, usput, brzinski i da “skačeš” sa jedne obaveze na drugu ne bi li dobio na vremenu, već odvoji vreme da posložiš prioritete, napravi dnevnu ili nedeljnu “TO-DO” listu isplaniraj koliko vremena ti treba za određenu aktivnost i tek tada se baci na izvršavanje.
Ako si sve ovo stigao da primeniš onda ti je vreme sigurno isteklo! Šalimo se naravno, ovo su principi kojih se treba držati za bolju organizaciju vremena iako je to složena tehnika na kojoj treba raditi. Ali ako bar polovinu stvari sa spiska budeš svakodnevno primenjivao, veruj mi neće ti trebati dan između subote i nedelje.
#Zanimljive tehnike upravljanja vremenom
Pomodoro tehnika
– ovo je tehnika za efikasan rad kroz pametnije korišćenje vremena. Podrazumeva 4 uzastopna ciklusa produktivnog rada u trajanju od po 25 minuta. Dakle to izgleda ovako – prvo odrediš na čemu ćeš da radiš i definišeš svoj cilj, onda podseiš tajmer na 25 minuta i najbolje je da u tom periodu isključiš sve što te ometa, dakle isključi TV, zvuk na telefonu itd, zatim radi tih 25 minuta sa punom koncentracijom, fokusiraj se maksimalno na svoj cilj. Kada istekne 25 minuta uzmi pauzu od 5 minuta u kojoj možeš da se osvežiš, gledaš telefon ili šta god. Nakon 4 takva kruga napravi dužu pauzu od pola sata. Ponavljaj ove korake dokle god nisi ispunio svoj cilj. Efikasnost će biti udvostručena, a vreme itekako dobro iskorišćeno.
Vremenski blokovi ili “blocking time”
Nije uvek bitno šta si sve uradio, već i koliko si vremena potrošio. Da bi imao kontrolu nad vremenom koji posvećuješ svakom zadatku sa to-do liste, koristi tehniku vremenskih blokova.
Ona podrazumeva da svakom zadatku dodeliš određeni “komad” vremena. Ove blokove planiraš unapred i preporuka je da maksimalno traju 45 minuta po zadatku. Nakon što to vreme istekne prelaziš na sledeći zadatak. Unapred razmišljaš i znaš koliko svog vremena ćeš potrošiti na određene zadatke. Pomoću ove tehnike bolje ćeš odrediti prioritete, biće ti veći fokus, tačno ćeš znati na šta ti ide vreme i napredovaćeš u postavljanju rokova.
Ajzenhauerova matrica
-ili matrica hitno/bitno ima 4 dimenzije i deli aktivnosti, zadatake na hitne, bitne, ili one koje to nisu.
Bitne aktivnosti vode do postizanja ciljeva. Hitne aktivnosti zahtevaju pažnju odmah obično su povezane s problemom ili situacijom koju trebaš rešiti što pre. Matrica hitno/bitno dobra je pri razmišljanju o prioritetima. Ono što je hitno i bitno uradi prvo, zatim pređi na rešavanje svih hitnih zadataka, onda se fokusiraj na bitne stvari koje nisu hitne, a one koje nisu ni bitne ni hitne probaj izbeći ili odloži.
#Oni su rekli… o organizaciji vremena
Najbolje je eksperimentisati i pronaći ono što ti najbolje odgovara, kako si ti najproduktivnija.
– Možeš organizovati svoje vrijeme po zadacima koje trebaš obaviti u toku tjedna koje ćeš rasporediti po prioritetima i dati im određeni vremenski rok za izvršiti.
– Možeš probati s principom da u jednom danu obaviš više stvari u idućem manje. Svakako preporučam najbitnije stvari u danu obaviti što ranije, jer kako dan teče i naša energija curi.
-Možeš probati s vremenskim blokovima koje ja osobno koristim. Dosta ljudi mi je komentiralo kako im je to previše robotski i da nikada to ne bi mogli, ali u tom je čar. Nismo svi isti, to je skroz okej. TI probaj, ako ide – super. Ako ne, pronađi nešto drugo. S vremenskim blokovima je fora da sve što sam si zapisala i odredila za to vrijeme u danu, ja to i napravim. – prenosi Samanta na svom instagram profilu samantatea
Ovako ja to radim:
1. Definisanje prioriteta. Za to je korisna i ona matrica hitno/bitno, ali ja retko posežem za tim.
2. Postavljanje mesečnih ciljeva i obaveza.
3. Mesečne ciljeve rastavljam na nedeljne po istom principu.
4. Nedeljne rastavljam po danima – predavanja, slobodno vreme, teretana, bioskop, knjiga, šetnja itd. Napravim kao mini ToDo listu i osećam se moćno kad precrtam obavezu sa nje. – kaže Kristina ili na instagramu kremkokos
Upravljanje vremenom je proces planiranja i kontrole koliko ćete vremena utrošiti na određene aktivnosti.
Dobro upravljanje vremenom omogućit će vam da postignete više u kraćem vremenskom razdoblju, smanjuje stres i dovodi do uspjeha, kako privatno tako i poslovno. – prenosi svojim pratiocima poslovna savetnica i kreatorka Anita Kanđera na svom profilu anitakandera_momenta
A kako ti organizuješ svoje vreme?
🕐 🕐
Ako i tebi fali dan između subote i nedelje i možda još između srede i četvrtka jer se boriš sa silnim obavezama i ne sećaš se šta to beše slobodno vreme, imamo rešenje za to! Kad vreme ne možeš da produžiš, onda smanji obaveze!
Angažuj pomoć u kući i neka se naši saradnici pobrinu za čišćenje i peglanje, a ti svoje dragoceno vreme iskoristi za neke važnije aktivnosti. Pogledaj naše mesećne pakete održavanja domaćinstva i poruči najbolji za sebe! 🙂